Siodło jak siodło – tak mogłaby pomyśleć osoba, która nigdy wcześniej nie miała do czynienia z jeździectwem. Doświadczeni miłośnicy jazdy konno dobrze jednak wiedzą, że siodła potrafią się znacznie od siebie różnić, dzięki czemu są przeznaczone do zupełnie innych zastosowań (choć w gruncie rzeczy chodzi o to samo – zapewnienie jeźdźcowi komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy). Różnice w budowie siodeł bywają tylko kosmetyczne, ale to już wystarczy, aby dany model nadawał się do specyficznej jazdy, np. wyczynowej. Sprawdźmy zatem, jakie są rodzaje siodeł do jazdy konno.
Jest prawdopodobnie najpopularniejszym i najczęściej wykorzystywanym chociażby w szkółkach siodłem do jazdy konno. Prosta tybinka, głębokie siedzisko, relatywnie nieskomplikowana konstrukcja, spora wygoda – to decyduje, że siodło ujeżdżeniowe nadaje się zarówno dla początkujących, jak i bardziej zaawansowanych.
Jak sama nazwa wskazuje jest przeznaczone do jazdy wyczynowej z elementami skoków przez przeszkody. Charakterystycznym elementem jest płaskie siedzisko. Do tego dochodzą duże poduszki kolanowe oraz wysunięte do przodu tybinki.
Również bardzo popularne, ponieważ ze względu na swoją uniwersalną konstrukcję nadaje się do praktycznie każdego rodzaju jazdy. W przypadku siodła wszechstronnego zwracamy uwagę na lekko wysuniętą tybinkę.
Przede wszystkim jest ono bardzo wygodne, zapewnia solidne podtrzymanie lędźwiowego odcinka kręgosłupa i tym samym pozwala na pokonywanie długich dystansów w siodle. Wykorzystuje się je nie tylko rekreacyjnie, ale również zawodowo – siodła rajdowe preferują osoby, które spędzają na koniu wiele godzin dziennie np. przy zaganianiu bydła.
Obecnie spotykane właściwie tylko na pokazach rodeo. Charakterystycznym elementem takiego siodła jest wysoki łęk.
Też traktowane dziś w kategoriach raczej ciekawostki, czasami widywane na pokazach rekonstrukcyjnych. Siodło żołnierskie, nazywane kulbaką, ma wysokie łęki, dzięki którym jeździec może dużo łatwiej utrzymać się na koniu podczas agresywnej jazdy i zwarcia z przeciwnikiem.
Małe, kompaktowe, zapewniające bliski kontakt jeźdźca z grzbietem konia, przeznaczone do bardzo dynamicznej jazdy. Typowe dla siodła wyścigowego są krótkie tybinki.